NOKTURN: Trans północnej Afryki

maleem_mahmoud_ghania

W czwartkowym wydaniu Nokturnu w radiowej Dwójce prezentować będziemy nową – częściowo nawet przedpremierowo! – muzykę z płyt z brzmieniami Afryki Północnej. Usłyszymy grające nowoczesne wariacje na temat muzyki tradycyjnej zespoły z Egiptu (Maryam Sahel, Maurice Louca,  Tamer Abu Ghazaleh) i Tunezji (Ifriqiyya Electrique), nagrania terenowe z Marrakeszu (Łukasza Jędrzejczaka i Rafała Kołackiego), ale przede wszystkim marokańską transową muzykę gnawa w wykonaniu Maalema Mahmouda Ganii (z najnowszej, pośmiertnie wydanej płyty Colours of the Night) oraz fragmenty fantastycznego koncertu Master Musicians of Joujouka z Paryża, który w całości trafi na rynek dopiero w najbliższych miesiącach. Zapraszamy do wysłuchania tego wyjątkowego zestawu od 23.00.

PLAYLISTA 2017-10-12

Maryam Saleh, Tamer Abu Ghazaleh, Maurice Louca – Mazzikaw Khof (CD „Lekhfa”, Mostakell 2017)
Maryam Saleh, Tamer Abu Ghazaleh, Maurice Louca – Teskar Tebki (CD „Lekhfa”, Mostakell 2017)
Ifriqiyya Electrique – Qaadrii – Salaam alaik – Massarh (LP „Ruwahine” Glitterbeat 2017)
Ifriqiyya Electrique – Mawwel (LP „Ruwahine” Glitterbeat 2017)
Maleem Mahmoud Gania – Sadati Houma El Bouhala (CD „Colours of the Night”, Hive Mind Records 2017)
Master Musicians of Joujouka – Boujeloud (parts 1 & 2) (“Live in Paris”, Unlistenable Records 2017/2018), Live Centre Pompidou 14.09.2016, koncert w ramach wystawy Beat Generation
Różni wykonawcy, rejestracja: Rafał Kołacki, Łukasz Jędrzejczyk – SAWT 2 (CD „SAWT/SUR”, Millieu l’Acephale/BDTA 2017)
Różni wykonawcy, rejestracja: Rafał Kołacki, Łukasz Jędrzejczyk – SAWT 3 (CD „SAWT/SUR”, Millieu l’Acephale/BDTA 2017)
Różni wykonawcy, rejestracja: Rafał Kołacki, Łukasz Jędrzejczyk – SAWT 4 (CD „SAWT/SUR”, Millieu l’Acephale/BDTA 2017)
Różni wykonawcy, rejestracja: Rafał Kołacki, Łukasz Jędrzejczyk – SAWT 10 – El Houssine Amarrakchi (CD „SAWT/SUR”, Millieu l’Acephale/BDTA 2017)

4 uwagi do wpisu “NOKTURN: Trans północnej Afryki

  1. O jak smutno,że kolejny muzyk,który przeniósł się na tamten świat. Prawo serii…zaraz po El-Dabhie Czytacie mi w uszach:) Słuchałem przed tygodniem tej płyty,nie wiedząc,że on nie żyje.. przeglądałem katalog tej niemieckiej wytwórni,daliście mi impuls…zamówiłem płytę Ahmeda Maleka…To duch el-Dabha uruchomił. Przyszła płyta,”Total Satisfaction”,mogę Wam pożyczyć jak przesłucham…czas na dobrą arabską muzykę w polskich wydawnictwach…przyjmiemy muzykę,to może w końcu uda się chociaż setkę uchodźców…Salam Alejkum!

  2. A jednak Radio Erywań sobie spreparowałem…bo żadne prawo serii, Gania dwa lata przed el-Dabhem i nie Habibi funk records…to już nie pamiętam,jak tę jego płytę znalazłem…faktem jest,że na pewno jej słuchałem…moglibyście przypomnieć, jak się nazywa ten pra-bas,na którym on grał? Wpiosence,którą graliście momentami miałem wrażenie,że słucham linii basowej w bardzo dobrym nowofalowym wydaniu

  3. ”Shaba Kouria”! Po tym jednym posłuchaniu u Was od razu mi ta melodia weszła w czerep i nazajutrz nuciłem jak z automatu,zdziwiony skąd ja znam tę melodię i czy przypadkiem jej już nie słyszałem kiedyś..ale nie,na pewno tylko ten jeden raz u Was…czyli to działa! to chyba pierwsza płyta afrykańska,którą zapamiętam na dobre,zachwyca mnie. Ale to tylko na cały regulator. A i tak mnie boli bania. Pięknie darł się Gania. Czy on był sufi? Orientujecie się,czy wyjdzie wersja kompaktowa? Gdybym mógł,to bym puścił tę płytę na Żbików. Radiowęzłem ze Stomilu,z atomowego schronu. Z takich zardzewiałych głośników umocowanych na latarniach.W najbardziej zapuszczonych podwórkach. Kamienice by oniemiały,a potem w dziki tan od Ludowej do Waryńskiego. Dresiarze to by dresy na sobie darli,a urzędnicy przez chwilkę dzicy. Nikomu by się nazajutrz do roboty nie szło.

Skomentuj

