A co z tymi, którzy nie grają muzyki, ale mieli wkład w wiele wydawnictw różnych artystów? Co z tymi, którzy zostają w cieniu i pracują dla innych, podsuwając pomysły, namawiając do czegoś nowego, dając przestrzeń i czas na festiwalach? Zmarły w poniedziałek 20 lutego Miron Zajfert był właśnie kimś takim. Raz do roku zaglądał do studia Dwójki z kartkami wypełnionymi własnoręcznie opisanymi planami koncertów, które wymyślił na kolejne edycje organizowanych przez siebie imprez: najpierw festiwalu Nowa Muzyka Żydowska, a później Muzyki Wiary – Muzyki Pokoju. Interesowała go wizja muzyki przetwarzającej na nowo żydowską tradycję, ale też ta spoglądająca w stronę innych kultur w ekumenicznym, medytacyjnym duchu. Interesowało go odtwarzanie tradycji pieśni w języku jidysz, ale zarazem żywioł improwizacji, który odnalazł na młodej polskiej scenie, wokół takich postaci jak Paweł Szamburski, Michał Górczyński, Wacław Zimpel, Raphael Rogiński, Marcin Masecki. Jego Nowa Muzyka Żydowska była młodszą siostrą krakowskiego Festiwalu Kultury Żydowskiej, ale stawiającą akcent na muzykę tworzoną bardziej tutaj niż na świecie. Pracował ponadto przez lata przy Festiwalu Łódź Czterech Kultur, prowadził warszawski cykl Folkowo Bemowo i serię koncertów w Promie na Saskiej Kępie. Bez jego wsparcia i kreatywności nie byłoby prawdopodobnie wielu spośród cenionych i nagradzanych płyt ostatnich lat, takich jak Sefardix Jorgosa Skoliasa i Braci Olesiów, Zikaron – Lefanay Irchy debiut Bastardy czy Libelid Oli Bilińskiej. Bo koncerty często wracały na płytach, były prezentowane w radiowym obiegu, a swoich autorów pchały w innych kierunkach. Porozmawiamy z kilkoma z nich (formacją Bastarda, Mikołajem Trzaską) w naszej najbliższej czwartkowej audycji, czekamy też na wspomnienia naszych słuchaczy. W Dwójce często próbowaliśmy tę dynamikę zdarzeń wokół Mirona Zajferta uchwycić, a samą muzykę prezentować – najlepiej w towarzystwie samego Mirona, jej pierwszego i najpilniejszego odbiorcy. Zostanie po nim muzyka: taka, jaką lubił – zawieszona poza czasem, więc nieprędko się zestarzeje.

PLAYLISTA 2023-02-23

Marcin Oleś, Bartłomiej Oleś, Dominik Strycharski – Unisong (“Koptycus”) Studio S-2 PR, piątek 26.10.2018 godz. 20.00; II Festiwal Muzyka Wiary Muzyka Pokoju
Ircha – Upper Trias Caspian Fuge (CD „Zikaron – Lefanay”, Kilogram Records 2011) nagr. 2 kwietnia 2011 podczas festiwalu Nowa Muzyka Żydowska, Wwa, Nowe Kino Praha
Bastarda & Marcin Masecki – Promitat eterno (Studio PR im. W. Szplimana, niedziela 22.10.2017 godz. 20.00I Festiwal Muzyka Wiary Muzyka Pokoju (pierwszy koncert Bastardy, premiera płyty “Promitat eterno” LADO ABC 2017)
Bastarda – Nizozot (feat. DJ Lenar) + Adir + Hakafot (CD „Nizozot”, Audio Cave 2023)
Mysłowska / Pepol / Zakrocki – Leggerezza – Pesantezza Della Pietra (CD „Leggerezza”, Audio Cave 2023) – prem. 10.03
The Necks – Bloodstream (CD „Travel”, Northern Spy 2023) prem. 24.02
Ola Bilińska – In der fincter (Bo w ciemności) (CD „Libelid. Pieśni miłosne jidysz”, Żydowski Instytut Historyczny 2016)